De labyrinthrenner / The Maze Runner (The Maze Runner Series) – James Dashner

The English version can be found below.

9200000026240423Titel: De labyrinthrenner

Auteur: James Dashner

Verschenen: augustus 2010

Pagina’s: 375

Uitgever: Publishing Group Inc

Nadat zijn geheugen is gewist, wordt Thomas wakker in een grote open ruimte met gigantische muren eromheen. De jongens die er al wonen hebben geen idee wat ze er doen of waar ze vandaan komen. Als Thomas beseft dat ze gevangen zitten in een labyrint, sluit hij zich aan bij de renners. Overdag proberen de Renners een uitgang te vinden, maar ’s nachts is het levensgevaarlijk buiten de muren en wacht onherroepelijk de dood. Thomas zet alles op het spel om uit het labyrint te ontsnappen, en om het ijzingwekkende geheim dat schuil gaat achter hun lot te ontrafelen.

Een hele tijd geleden keek ik samen met mijn vriend naar de The Maze Runner en hierdoor leerde ik de trilogie kennen. Nadien was ik zo geïntrigeerd door het verhaal dat ik het boek wou lezen en eigenlijk de gehele trilogie. Ik nam natuurlijk het eerste boek op en ik kan al verklappen dat er wel wat verschillen zijn in het verhaal in het boek en de film.

Een aantal kinderen worden gedropt in een labyrinth. Dit labyrinth beweegt en zit daarenboven (’s nachts) nog eens vol met vreselijke monsters. Zij willen natuurlijk uit het labyrinth ontsnappen, maar niet iedereen is even geschikt om het labyrinth te onderzoeken. Daarom heeft ieder zijn taak. De runners onderzoeken het labyrinth, maar er is ook nood aan slagers, boeren en koks. Deze groepen worden elk geleid door een keeper, zeg maar de ‘politiek’ in het labyrinth. Thomas komt binnen in het labyrinth en herinnert zich niets over zichzelf. Hij heeft echter een enorme drang om Runner te worden. Hij kan dit maar niet uit zijn hoofd krijgen. Een ander aspect is hun eigen taaltje. Het vraagt wat gewoon worden, maar ik vind het superleuk gedaan. Elke maand komt er iemand nieuw in het labyrinth, samen met een kleine voorraad.

Wat volgt is een spannend verhaal. Het gehele verhaal lijkt hopeloos te zijn, maar van opgeven is geen spraken. Ze blijven zoeken naar een uitweg. Dit heeft heel wat spannende gebeurtenissen tot gevolg. Zo spannend, dat ik het boek helemaal niet kon neer leggen. Ik ben alvast erg benieuwd naar het vervolg: de schroeiproeven. Deze staat ook al in mijn reader klaar om te lezen. Ik zou iedereen aanraden dit boek uit te proberen. Zelfs wanneer ik niet aan het lezen was, was ik nog bezig met het verhaal.

Het ebook is te koop bij Bol en kost 11.84 euro.

Lezen jullie soms ook een boek omdat je de film zag?

 

 

1001004008257563Title: The Mazerunner

Author: James Dashner

Published: october 2009

Pages: 384

Publisher: Delacorte Press

When Thomas wakes up in the lift, the only thing he can remember is his name. He’s surrounded by strangers—boys whose memories are also gone.

Nice to meet ya, shank. Welcome to the Glade.

Outside the towering stone walls that surround the Glade is a limitless, ever-changing maze. It’s the only way out—and no one’s ever made it through alive.

Everything is going to change.

Then a girl arrives. The first girl ever. And the message she delivers is terrifying.

Remember. Survive. Run.

A while ago I watched the Maze Runner with my friend. This is the reason that I learned about these books. I was so intrigued by the story: I decided to read the books. Today I tell you something more about the first book and really: the movie is sometimes different from the book.

Some kids are dropped in a maze. This maze moves and is filled with awful beast. The kids try to escape, but not everyone is as suited to research the maze. Therefore everyone has its own task. The runner research the maze, but there is also butchers, farmers and cooks. This ‘group’ are led by a keeper. These can be seen as the politicians in de maze. Thomas is now in the maze and can’t remember anything from before or about himself. He really wants to be a runner, something pushes him to this. An other plus is their own language. It asks some getting used to, but it’s done in a very fun way. Every month the expect a newbie in the maze.

The story is very exciting. The whole situation seems hopeless, but they just don’t want to give up. They keep searching for a way out. The whole story is so thrilling: i couldn’t put it down. I’m really anxious about the sequel: the scorch trials. This one is already added to my e-reader. This a good read!

The book can be found at Amazon – 3.85 British pounds.

Do you sometimes start reading a book because you saw the movie?

Plaats een reactie