Cinder (The Lunar Chronicles) – Marissa Meyer

The English version can be found below.


9200000005804657Titel:
 The Lunar Chronicles 1 – Cinder

Auteur: Marissa Meyer

Verschenen: Oktober 2012

Pagina’s: 380

Uitgever: Manteau Jeugd

In het keizerrijk waar Cinder woont bestempelt haar cyborg-aard haar meteen tot outcast en Adri, haar stiefmoeder, is haar liever kwijt dan rijk. Cinder heeft gelukkig één groot talent: ze is een prima monteur en slaagt erin de meest ingewikkelde technische problemen op te lossen. Haar stiefgezin heeft haar inkomsten broodnodig, en daarom verdraagt Adri haar aanwezigheid. Cinder is dan ook niet verbaasd als haar twee zussen wel, en zij niet, naar het jaarlijkse bal met prins Kai mogen. Maar dan duikt de prins op in haar werkplaats en blijkt haar jongste zus besmet te zijn met de pest. Cinder moet op zoek naar een medicijn en naar de ware toedracht van haar verleden. Maar wil ze dat wel?

Jongens, jongens. Jullie weten waarschijnlijk wel dat ik mijn boeken meestal in het Engels lees. Zo ook deze. Daarom heb ik wat moeite moeten doen om de achterflaptekst van deze terug te vinden, maar wat maken ze het verhaal hier een stuk drogen. Ik wou het verhaal meer lezen, toen ik de Engelse achterflaptekst las. Dus laat je niet afschrikken door deze achterflaptekst.
Ik ben verliefd geworden op dit boek. Ik had hoge verwachtingen door alle positieve reviews die ik al gehoord had. Dat is echter meestal niet goed, want dan kan ik alleen maar teleurgesteld worden. Gelukkig was dit niet het geval. Dit verhaal is een variant op Assepoester maar een stuk in de toekomst. Cinder (kort voor Cinderella) is een cyborg. Ze was ooit een gezond meisje, maar op 11 jarige leeftijd kreeg ze een ongeluk. Om haar in leven te houden, werden een groot aantal van haar lichaamsdelen vervangen door robotachtige onderdelen. Na haar operatie werd ze geadopteerd, maar haar adoptievader stierf kort hierna. Hierdoor kwam ze onder de hoede van haar wrede stiefmoeder. Tot hier komt het verhaal overeen van Assepoester, maar Assepoester is geen ‘huisslaaf’. Cinder heeft naam gemaakt in het land als de meest begaafde mechanieker.
Ik hou van het sterke karakter van Cinder en de manier waarop ze niet opgeeft. Ook heb ik eigenlijk wel een klein beetje begrip voor de stiefmoeder. Volgens mij handelt ze voornamelijk uit angst voor het onbekende. Dit maakt het geheel tot een inspirerend en vlotte leeservaring. Ik hou van het verhaal en af en dit verhaal las ik slechts twee dagen uit. Zo leuk vond ik het boek. De karakters zijn goed uitgewerkt, waardoor je makkelijk meeleeft met Cinder en direct een bepaalde aversie voelt ten opzicht van het Luna volk. Ik ben nu al benieuwd naar het vervolg en ik ga deze zo snel mogelijk lezen.

Dit boek is te koop bij bol voor 12,50 euro!


4166c0+ZeXL._SX322_BO1,204,203,200_Title:
 The Lunar Chronicles 1 – Cinder

Author: Marissa Meyer

Published: January 2012

Pages: 387

Publisher: Puffin

Even in the future, the story begins with Once Upon a Time.
Humans and androids crowd the raueous streets of New Bijing. A deadly plague ravages the population. From space, a ruthless luna people watch, waiting to make their move. No one knows that Earth’s fate hinges on one girl…
Sixteen-Year-Old Cinder, a gifted mechanic is a cyborg. She’s a second-class citizin with a mysterious past and is reviled by her stepmother. But when her life becomes intertwined with the handsome Prince Kai’s, she suddenly finds herself at the center of an intergalactic struggle, and a forbidden attraction. Caught between duty and freedom, loyalty and betrayal, she must uncover secrets about her past in order to protect her world’s future. Because there is something unusual about Cinder, something that others would kill her for.

I fell in love with this book. I had high expectation due to all positive reviews that I’ve seen before. Mostly this turns out bad, because than I only can be disappointed by the thing in question. Luckily this wasn’t the case with this book. The story is a variance on Cinderella, but placed in the future. Cinder is a cyborg in this tale. She was once a healthy little girl, but when she turned 11 she was in aan accident. To keep her alive a lot of her body parts were replaced by robotic parts. After this operation she was adopted, but her adoption father died shortly after. Therefore she was now entrusted to her stepmother. Until here the story sounds like a classic Cinderella story, except the futuristic robot parts. Cinder is a renowed mechanic.

I love the strong character of Cinder. She never gives up. Although I have a little bit of understanding for the step-mom. I think you could assume that she acts the way she does, because she is scared for the unknown. This makes the whole story to an inspiring and fluent reading experience. I fell in love with the story and it took only two days to read it. That’s how fun I found the book. The characters have dept, especially Cinder. Therefore I really felt for her. On top of that I had a direct aversion to the Lunar people. I’m really anxious to read the next stories, and start them as soon as possible.

Amazon – 5,24 British Pounds

2 gedachten over “Cinder (The Lunar Chronicles) – Marissa Meyer

  1. Klinkt erg goed! Had dit boek eens gekocht op het Boekenfestijn in zit sindsdien nog in mijn boekenkast, maar hoop het nu snel te gaan lezen! 🙂

    Like

Geef een reactie

