Verwelken/Wither – Lauren Destefano

The English version can be found below.

1001004010938570Titel: Verwelken

Auteur: Lauren Destefano

Verschenen: Oktober 2013

Pagina’s: 350

Uitgever: Van Holkema & Warendorf

Door een mislukte poging van wetenschappers om een perfect menselijk ras te creëren zijn alle mensen veranderd in tijdbommen: door een genetisch virus wordt de tweede generatie niet ouder dan 25 jaar. Jonge meisjes worden ontvoerd om te trouwen, om te voorkomen dat de mensheid zal uitsterven.
Rhine is 16 jaar als ze wordt ontvoerd en gedwongen om te trouwen met de 21-jarige Linden. Ze is vastbesloten om te ontsnappen en terug te keren naar haar tweelingbroer. Daarvoor moet ze het vertrouwen van haar echtgenoot zien te winnen. Maar hij heeft nog twee vrouwen met wie ze moet concurreren om zijn aandacht. En ze moet uitkijken voor de duistere housemaster Vaughn, de vader van Linden, die alles wat er in het huis gebeurt haarscherp in de gaten houdt. Samen met de bediende Gabriël, haar geheime liefde, probeert Rhine te ontsnappen, maar ze heeft nog maar weinig tijd…

 

Laatst was ik in Antwerpen aan het wandelen en mijn oog viel op de Pardoeswinkel. Deze winkel had ik daar nog nooit gezien, maar hij zag er wel leuk uit. Daarenboven was er een sale aan de gang, waardoor je één boek kocht en het tweede gratis kreeg. Daar vond ik de Chemical Romance trilogie van Lauren Destefano. Van deze serie had ik nog nooit gehoord, maar ik besloot hem wel mee te nemen. Ondertussen las ik het eerste boek en kan ik jullie daar iets meer over vertellen.

Lauren Destefano creëert een wereld waarbij de mensen een aantal jaar geleden ge-experimenteerd hebben en dat ze een supersterk ras gecreëerd hebben. Er is echter één groot probleem: hun kinderen en nageslacht sterven supervroeg. Zo sterven meisjes wanneer ze de jonge leeftijd van 20 jaar bereiken en bij mannen is dit iets later, namelijk 25 jaar. Ik vraag mij af van waar dit verschil komt, maar in het eerste boek wordt dit alvast niet uitgelegd. Hierdoor is iedereen hard op zoek naar een medicijn. Doordat vrouwen zo jong sterven, worden ze al op jonge leeftijd ontvoerd om uitgehuwelijkt te worden. Zo is het ook bij Rhine, de hoofdpersoon. Zij is zestien en wordt ontvoerd en huwt haar man, samen met twee zustervrouwen. Rhine blijft echter vechten, gebruikt haar verstand en wil vluchten.

Ik vind de wereld waarin Rhine opgroeit erg interessant. Iets zegt mij dat als mensen niet opletten, dat we effectief in deze situatie terecht kunnen komen.  Natuurlijk hoop ik van niet ;). Daarenboven vind ik Rhine een interessant personage, maar er is één iets dat mij stoort: er wordt heel veel aandacht besteedt aan één van haar uiterlijke kenmerken. Haar ogen hebben twee verschillende kleuren, maar dat lijkt geen meerwaarde te hebben voor het verhaal. Ik hoop dat dat in de volgende boeken toch nog een verklaring krijgt. Ik ben benieuwd.

Dit boek vond ik erg leuk om te lezen. Het heeft wel enkele minpuntjes, maar het stoorde mij niet. Zelf wil ik zo snel mogelijk de volgende boeken gaan lezen. Duimen dat ik daar snel tijd voor kan maken 🙂

Bol – 18.99 euro

Bookdepository – 9.48 euro

8525590Title: Wither

Author: Lauren Destefano

Published: March 2011

Pages: 358

Publisher: Simon & Schuster Books for Young Readers

By age sixteen, Rhine Ellery has four years left to live. She can thank modern science for this genetic time bomb. A botched effort to create a perfect race has left all males with a lifespan of 25 years, and females with a lifespan of 20 years. Geneticists are seeking a miracle antidote to restore the human race, desperate orphans crowd the population, crime and poverty have skyrocketed, and young girls are being kidnapped and sold as polygamous brides to bear more children.

When Rhine is kidnapped and sold as a bride, she vows to do all she can to escape. Her husband, Linden, is hopelessly in love with her, and Rhine can’t bring herself to hate him as much as she’d like to. He opens her to a magical world of wealth and illusion she never thought existed, and it almost makes it possible to ignore the clock ticking away her short life. But Rhine quickly learns that not everything in her new husband’s strange world is what it seems. Her father-in-law, an eccentric doctor bent on finding the antidote, is hoarding corpses in the basement. Her fellow sister wives are to be trusted one day and feared the next, and Rhine is desperate to communicate to her twin brother that she is safe and alive. Will Rhine be able to escape–before her time runs out?

Together with one of Linden’s servants, Gabriel, Rhine attempts to escape just before her seventeenth birthday. But in a world that continues to spiral into anarchy, is there any hope for freedom?

 

Lauren Destefano creates a world where the humans experimented on humankind a few years ago. As a consequence they created a superstrong race. There is just one problem: Their kids and their offspring die pretty young. The girls die at the age of 20 and the boys die a little bit later, namely 25. I don’t know why their is a difference and there is no explanation in the first book. Therefore everyone is looking for the medicin. Because women die this young they are abducted from their homes to be married off. They can go as young as 13 years. This is also the case for Rhine, our protagonist. She is sixteen and abducted. She marries her husband at the same time as her two, also abducted, sisterwives. Rhine stays fighting, uses her mind and wants to flee.

I love the world that Lauren created. Something in this books makes me scared for the future. If we don’t watch out, we can also get in this situation I think. Off course I hope this will not be the case. I also like the character of Rhine, but there is one thing that kind of annoys me. The put a lot of attention on one of her exterior characteristics: her eyes have two diffent colours, but this doesn’t seem to add something to the story. I hope to receive an explanation for this in the next books.

I loved reading these books. It does have some demerits, but it didn’t disturb me. Me myself I would love to read the next books as quickly as possible. Keeping my fingers crossed that I can make some time for the next books.

Amazon – 8.99 British Pounds

Kindle ebook – 8.47 dollar

 

Geef een reactie

